Nieuwsgierig hoe je de nieuwsgierigheid van studenten kan vergroten?

Nieuwsgierig hoe je de nieuwsgierigheid van studenten kan vergroten?

Hoe nieuwsgierig ben jij en zijn zij? Hoe prikkel je de nieuwsgierigheid van je studenten?  

Wil jij altijd meer weten en ga je op onderzoek uit? En hoe kan je de nieuwsgierigheid van jouw studenten nog meer prikkelen? Wil jij geïnspireerd worden over hoe je dit kunt doen in jouw lespraktijk met eenvoudige handreikingen?  

Vanaf OP 2 schooljaar 21/ 22 starten we vanuit het Practoraat een training ‘Samen onderzoekend leren’ die bestaat uit vijf bijeenkomsten. Tijdens de training worden tools aangereikt en gaan we in op de houding die nodig is om de kritische denkvaardigheden, de nieuwsgierigheid, de analytische vaardigheden en het planmatig werken bij studenten te stimuleren. Op deze manier worden studenten geholpen zich hierin te bekwamen.  Hierdoor ontwikkelen zij meer en betere bagage en zijn nog beter voorbereid op de snelle veranderingen in de beroepspraktijk van de 21e eeuw.  Daarnaast zorgt het voor een succesvollere doorstroom naar het HBO. Maar het is zeker niet alleen voor studenten niveau 4 die doorstromen. Juist nu zijn op alle niveaus de zogenoemde meta-cognitieve vaardigheden van groot belang om de kansengelijkheid op de arbeidsmarkt van onze studenten te verbeteren.  Door de nieuwsgierigheid van studenten te prikkelen en het onderzoekend vermogen te stimuleren zijn zij beter in staat om te gaan met veranderingen en ontwikkelingen.

 De bijeenkomsten vinden, online via TEAMS op 5 momenten plaats, van 15.00 – 17.00 uur en zijn bedoeld voor docenten en collega’s in een begeleidende rol. Bij inschrijving volg je de gehele reeks van trainingen.