VR/AR, een andere realiteit als lesomgeving

VR/AR, een andere realiteit als lesomgeving

Door: Peter Hulskemper

Wij leven in een tijd van voortschrijdende technische ontwikkelingen. Deze moderne ontwikkelingen zijn niet te negeren, zoals bijvoorbeeld Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR). VR en AR kunnen een aanvulling zijn op bestaand lesmateriaal, juist om iets te simuleren wat in werkelijkheid te gevaarlijk is of niet uit voeren, bijvoorbeeld het draaien van motoren en het bekijken van constructies door de huidplaten van een vliegtuig heen. Daarnaast zijn het aansprekende hulpmiddelen voor het uitvoeren van lessen, waarbij tijd en plaats ongebonden op eenvoudige wijze een praktijksimulatie kan worden nagebootst.

Voor de afdelingen Luchtvaartdienstverlening en Beveiliging zijn in samenwerking met Warp Industries lesmethoden ontwikkelt met behulp van VR materiaal. Levensechte situaties zijn omgezet in simulaties, waarbij de studenten steeds opnieuw een keuze moeten maken…

Voor de afdeling Vliegtuigtechniek is in samenwerking met Breinwave voor de Hololens Augmented Reality lesmateriaal ontwikkelt, waarbij studenten in een levensechte simulatie samen naar oplossingen voor gestelde problemen moeten zoeken.

Virtual reality maakt het mogelijk om een 3D-wereld te simuleren die ons helemaal omsluit. Zo lijkt het of we ‘echt’ op een andere plek zijn terwijl we daar­voor de deur niet uit hoeven. Jarenlang was dit sciencefiction, maar de laatste tijd wordt het steeds meer consumentenproduct.

 

Het principe is eenvoudig. Een VR-bril sluit de gebruiker af van zijn omgeving. Het inge­bouwde scherm toont twee beelden: eentje voor elk oog. Dit werkt net zoals de oude View-Master en geeft de illusie van een 3D-beeld. De VR-bril registreert ook de bewegingen van het hoofd van de gebruiker en past zo de beelden naar behoefte aan. Op het moment dat onze hoofdbewegingen en de 3D-beelden naadloos op elkaar aansluiten, krijgen we een heel overtuigende illusie van aanwezigheid in een andere wereld.

Virtual Reality geeft de gebruiker de illusie dat hij ergens anders is. Het principe is eenvoudig: een VR-bril toont twee net even verschillende computerbeelden, één voor elk oog. Hierdoor ervaart de gebruiker de illusie van een 3D-beeld.

De bril registreert bovendien bewegingen van het hoofd en beelden worden daar op aangepast. Het resultaat is een 3D-wereld waarin de gebruiker vrij kan rondkijken. Geavanceerdere systemen registreren ook de positie van de bril in de kamer, zodat de gebruiker (een beetje) rond kan lopen in de virtuele wereld.

 

Naast Virtual Reality, kennen wij ook het begrip “Augmented Reality”, ofwel ”uitgebreide realiteit”. Dit betekent dat je niet afgesloten bent van de “echte wereld” , maar dat door technische toepassingen zoals bijvoorbeeld een hololens bril, je in contact met de wereld om je heen blijft, maar er een andere realiteit aan toegevoegd wordt.

Hiermee wordt in samenwerking van de centrale ICT afdeling van het ROCVA, de ICT opleiding van MBO College Amstelland en met Breinwave, specialist op het gebied van Augmented Reality, door Michiel Steenbeek op maat gesneden onderwijsprogramma’s ontwikkelt voor de opleiding Vliegtuig Techniek